maanantai 5. huhtikuuta 2010

Huomioitavaa, kun tehdään asiakassegmenttejä.

Rogersin (Rogers E.M.) teoriassa omaksujat luokitellaan viiteen kategoriaan:

  • Innovoijat (innovators) – 2–3% väestöstä: uskaliaita, koulutettuja, omaavat useita informaation lähteitä;
  • Varhaiset omaksujat (early adopters) – 10–15% väestöstä: sosiaalisia johtajia, suosittuja, koulutettuja;
  • Varhainen enemmistö (early majority) – 30–35% väestöstä: vastaanottavaisia tultuaan vakuuttuneiksi innovaation omaksumisen hyödyistä, useita eri sosiaalisia kontakteja;
  • Myöhäinen enemmistö (late majority) – 30–35% väestöstä: skeptisiä, perinteisiä, alempi sosio-ekonominen asema;
  • Hitaat omaksujat (laggards) – 10–20% väestöstä: vastustavat aktiivisesti uusia innovaatioita, naapurit ja ystävät pääasiallinen tiedonlähde, pelkäävät velkaantumista.

Rogersin innovaatioiden diffuusioteorian mukaan innovaation leviämiseen vaikuttaa se, millaisena mahdolliset omaksujat kokevat sen tarjoaman

  • suhteellisen hyödyn aiemmin käytössä olevaan välineeseen verrattuna,
  • yhteensopivuuden aiempien kokemusten, arvojen ja tarpeiden kanssa,
  • monimutkaisuuden,
  • kokeiltavuuden ja
  • näkyvyyden.

Keskeisiä tekijöitä ovat myös sosiaalisen systeemin normit, viestintätavat, muutosagentit ja mielipidevaikuttajat. (Rogers 2003, 15–17.)

Lähde: Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti